Thursday, December 23, 2010

Seasons Greetings ^_^

I find that this article below written by Ustaz Hazrizal will perhaps be an enlightening view for Muslims (esp. in Malaysia??) that kept arguing about the hukum on celebration of Christmas.
Hope you guys will find it refreshing, as I did. :)


Kad Krismas Saya Untuk ‘Anda’


“Amir, awak rindukan Krismas?” saya bertanya.

Di satu sudut masjid, Amir duduk bersimpuh tersenyum mendengar soalan saya.

Tengah hari itu cuaca di Belfast sungguh sejuk. Hanya tinggal beberapa hari lagi, Krismas tiba. Di sana sini lagu-lagu Krismas berkumandang. Teringat saya kepada suasana Aidilfitri di Malaysia, manusia bagai dipaksa-paksa untuk beremosi dengan lagu raya. Sama ada untuk melakukan barangan, menyuruh anak perantau pulang ke desa, atau dipasang sekadar menandakan musim raya sudah bermula.

Lisburn Road yang selalunya comot lagi suram dengan sentuhan cuaca Ireland Utara, indah berhias dengan pelbagai dekorasi, tidak mengalah dengan kemeriahan di sekitar pusat membeli belah Castle Court di tengah bandar.

“Tidak. Tiada rasa rindu. Tetapi rasa lebih berhubung” jawab Amir dengan tenang.

Amir adalah anak tempatan. Sudah lama memeluk Islam dan tiada gelaran ‘saudara baru’ untuknya lagi.

“Bagaimana pula lebih berhubung?” saya kurang jelas dengan maksudnya.

“Dulu-dulu, saya sekeluarga menyambut Krismas tanpa sebab yang jelas. Malah tanpa sedar, seperti ada kekeliruan antara Jesus dan Santa Claus” jelas pemuda itu.

Amir menggambarkan kepada saya betapa Krismas disambut lebih kepada sebuah adat yang sekular. Tiada intipati agama yang jelas. Hadir ke perhimpunan di gereja pun tidak dirasakan sebagai ritual agama.

“Di Belfast ini, hidup sebagai minoriti menjadikan Muslim lebih menghargai Aidilfitri. Tetapi di negara saya, Ramadan semakin disudahkan dengan perayaan yang semakin sekular. Hilang roh agamanya” saya berkongsi.

“Itulah perbezaan agama minoriti dan majoriti barangkali” Amir menyambung mesej saya tadi.

“Selepas memeluk Islam, awak masih menyambut Krismas?” saya ingin tahu.

“Ya dan tidak” jawabnya ringkas.

“Bagaimana begitu?” saya tidak pasti.

“Ya, saya masih menyambut Krismas dengan pulang menziarahi keluarga saya dan menyertai perhimpunan keluarga kami. Ada hidangan yang saya makan, ada yang tidak. Tetapi saya tidak lagi menyambut Krismas dengan jiwa yang sama seperti mereka kerana saya rasa saya lebih Kristian selepas memeluk Islam!” jelas Amir.

“Oh! Lebih Kristian selepas memeluk Islam? Unik tu!” saya terpinga-pinga.

“Tentu sahaja. Jika dahulu, status Jesus sukar untuk saya hadam ke dalam jiwa dan keyakinan. Tetapi kini segalanya jelas. Maryam dan Isa lebih indah dan suci di dalam Aqidah Islam” ujar pemuda Irish itu.

Amir membacakan kepada saya firman Allah di dalam al-Quran, surah Aal ‘Imraan:

“(Ingatlah) ketika malaikat berkata: “Wahai Maryam! Bahawasanya Allah memberikan khabar yang menggembirakanmu, dengan (mengurniakan seorang anak yang engkau akan kandungkan semata-mata dengan) kalimah daripada Allah, nama anak itu: Al-Masih, Isa Ibni Maryam, seorang yang terkemuka di Dunia dan di Akhirat, dan ia juga dari orang-orang yang didampingkan (diberi kemuliaan di sisi Allah). Dan ia akan berkata-kata kepada orang ramai semasa ia masih kecil dalam buaian, dan semasa ia dewasa, dan ia adalah daripada orang-orang yang soleh.” [Aal 'Imraan 3: 45-46]

“Versi Islam untuk Annunciation?” saya menyoal.

Amir tersenyum.

Dia memang tidak banyak berbicara.

“Eh, saya perlu beredar sekarang. Maafkan saya, Imam. Kita jumpa lagi Insya Allah” Amir tiba-tiba bangun. Teringatkan sesuatu barangkali.

“Baiklah. Merry Christmas?” saya memberi ucapan dalam nada menyoal.

“Islamic Christmas?” beliau juga menjawabnya dengan nada menyoal.

Kami ketawa.

KRISMAS DAN PELUANG DAKWAH

Saya teringat kepada pesanan Said Hawwa di dalam risalah Maulid beliau yang terhimpun di dalam kitab Kay Laa Namdhee Ba’eedan ‘an Ihtiyaajaat al-’Asr. Al-Marhum berpesan, biar pun Maulid tidak disambut di zaman Nabi sallallaahu ‘alayhi wa sallam atas sebab yang makruf, ia tidak seharusnya menjadi alasan untuk tarikh yang difahami sebagai Maulid al-Rasul itu dibiarkan begitu sahaja. Ramai manusia yang secara otomatik tertanya-tanya apakah tiada sambutan, tiada ceramah, tiada kenduri. Kesediaan masyarakat untuk ‘diprogramkan’ itu mesti dimanfaatkan oleh pendakwah. Tolaklah ke tepi anasir-anasir yang bersalahan dengan Sunnah. Namun mengapa tidak diadakan majlis ilmu mengingati Rasul sallallaahu ‘alayhi wa sallam. Mengapa tidak baginda dipuji dan dikenang bersama selawat dengan bahasa syair yang indah, selagi syair itu tidak mengungkapkan syirik dan bid’ah?

Demikian juga perihal Krismas.

Ketika sahabat handai malah mungkin ada yang sanak saudara dan ahli keluarga yang menyambut Krismas kerana agama mereka, mengapa tidak sentimen dan emosi yang wujud dimanfaatkan sebagai peluang dakwah?

Umat Islam harus sudah mampu keluar daripada berulang kali memperdebatkan persoalan hukum mengucap tahniah kepada non-Muslim.

Jadikan sahaja ia peluang dakwah, ungkapkan sesuatu yang lebih Islamik.

Hantarkan kad Krismas yang disertakan dengan petikan-petikan ayat al-Quran yang berbicara tentang Isa dan Maryam.

Beritahu rakan Kristian anda bahawa kita kaum Muslimin juga memuliakan Jesus dan Mary. Namun Risalah Muhammad sallallaahu ‘alayhi wa sallam datang memurnikan kepercayaan kami mengenainya. Hadiahkan buku-buku yang baik pada menjelaskan tentang Islam serta hubungkaitnya dengan Risalah Jesus. Buku yang sedap dibaca, buku yang tidak mencederakan kasih sayang mereka kepada Jesus dan Mary, tetapi menggunakan kasih sayang itu untuk mengajak mereka kepada Aqidah yang lebih memurnikan cinta seorang mukmin kepada sekalian Rasul, di samping Isa juga bondanya Maryam.

Seperti kata Amir, “saya terasa lebih Kristian selepas memeluk Islam. Lebih dekat dengan Jesus Christ”

Mungkin sudah agak terlambat, tetapi malam itu saya mengerjakan Photoshop untuk membuat kad Krismas berserta petikan al-Quran tentang Jesus dan Mary. Kad itu dikongsikan bersama Jamal, Presiden Belfast Islamic Centre untuk dihantar kepada beberapa klien yang biasa berurusan dengan kami daripada kalangan agensi tempatan.

“Dan peringatkanlah mereka dengan hari-hari Allah. “Sesungguhnya yang demikian itu, mengandungi tanda-tanda yang menunjukkan kekuasaan Allah bagi tiap-tiap seorang yang kuat bersabar, lagi kuat bersyukur” [Ibrahim 14: 5]


-------------------------------------------------------------------------------------------------

I cannot agree more with the character Amir, for when a non Muslim reverts, he/she seemed to be more aware of the truth and more careful about the things that they do in their life.
Since they have the opportunity to be a non Muslim before, they can differentiate between religion and culture.

Like Amir, I find that Muslim reverts have the tendency to appreciate the practices in Islam because they understand that these do not fall into culture. They will try their best to steer away from the 'cultural' practices, because they know that the practices in Islam is always based on the truth; upon Quraan and Sunnah, and other practices are unnecessary, and they want to follow Islam to the best that they can, no matter how awkward it may seemed to be to 'some' taklid buta Muslims.

For example, there has been numerous misunderstanding on Islam, where 'culturally' in our country we insist for a revert to change their name, adding an Arab name, or even change their father's name. This does not potray the true teaching of Islam at all! Our Prophet never taught us to change the names as long as it has a good meaning. Changing names actually deviates far from the truth! Some Muslim may argue saying that it is harmless, but for some race it is a very sensitive issue when it comes to changing names. See how easily 'culture' can lead create confusion and misunderstanding on Islam?

Also, culturally, the term mualaf is often misused in our country; we always like to call a revert Mualaf (kononnya membawa maksud saudara baru) for his/her whole life time! Truth is, the Quran uses the term Al-Mu'allafati Quloobuhum to refer to people who have either recently accepted Islam or are in the process. The singular would be Mu'aalafun Qalbuh (man) or Mu'allafun Qalbuha (woman). The first part, Mu'allaf, by itself does not mean a revert, it means a compiled work.

So in the article above, Amir was never intimadated by other Muslims in Belfast since they do not blindly follow the culture of calling a revert 'mualaf' or saudara baru.

While there are certain culture that is permissible, one must always be aware of the practices that they do, because Islam is simple. It always have been. Obey Allah and obey His Messenger. Allah has commanded us to follow Islam the way that our Prophet Muhammad had taught us. Yes, there are numerous mischevious backstabbing Muslims (or Munafiqs) and non Muslims who will always try to create confusion among the Muslim ummah; but if we stick rightly to the path of Allah by following the Quraan and Sunnah one should be able to the feel peace and just of Islam in their hearts and in their mind.

It is without doubt that Christmas is not a religious celebration it is more cultural (that is already known), but if we Muslims show the beauty of Islam where we meet and greet and perhaps give some dakwah to our Christian brothers/sisters, by telling them that as a Muslim, we too, love Jesus and Mary, show them the surahs in Quraan, have a friendly discussion with them, clear the confusion between Jesus in the Quraan and in the Bible, then inshallah, one will never know if Allah open their hearts to accept Islam.

One beautiful example of a revert who I really look up upon is Brother Yusuf Estes (he's one of my favourite daiee!) ^_^ Here is a video (it's very entertaining, I promise!)
on Why did Bro. Yusuf Estes embrace Islam. I hope this will be an eye opener to all of us, inshallah. May Allah lead us to the true path of Islam. :)

No comments:

Post a Comment